STYPENDIUM SOCJALNE
Zgodnie z Zarządzeniem Rektora PWSZ w Koninie nr 41/2019 z 18 czerwca 2019 r. ustala się na rok akademicki 2019/2020 wysokość dochodu na osobę w rodzinie studenta uprawniającą do ubiegania się
o stypendium socjalne i stypendium socjalne zwiększone w wysokości 1000,00 zł netto.
Wykaz dokumentów jakie należy złożyć ubiegając się o stypendium socjalne:
(wykaz znajduje się również w instrukcji zawartej we wniosku)
-
Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego o dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub ich braku za 2018 rok obowiązkowo dla studenta
i wszystkich pełnoletnich członków rodziny (uwaga! osoby pełnoletnie, które nie wygenerowały w roku 2018 żadnego dochodu również zobligowane są do przedstawienia zaświadczenia z Urzędu Skarbowego za 2018 rok). Zaświadczenie takie powinno zawierać: kwotę dochodu brutto, kwotę podatku dochodowego od osób fizycznych oraz kwotę składki na ubezpieczenie społeczne - wzór Zał. nr 3.
-
Zaświadczenie z Urzędu Skarbowego bądź oświadczenie (Zał. nr 6) o prowadzeniu bądź nieprowadzeniu działalności gospodarczej za rok 2018 i działów specjalnych produkcji rolnej - obowiązkowo dla studenta i wszystkich pełnoletnich członków rodziny.
-
W przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie ryczałtu lub karty podatkowej - zaświadczenie z Urzędu Skarbowego zawierające informację o formie opłacanego podatku, wysokości przychodu, stawce podatku i wysokości opłacanego podatku - składają wyłącznie członkowie rodziny rozliczający się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - wzór Zał. nr 4 (dane z zaświadczenia z Urzędu Skarbowego będą podstawą do ustalenia dochodu z tego tytułu zgodnie z odpowiednim dochodem wskazanym w obwieszczeniu ministra właściwego do spraw rodziny
w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej "Monitor Polski").
-
Zaświadczenie z ZUS/zakładu pracy, KRUS – dotyczy tylko rolników przebywającychna rencie, emeryturze, nie dotyczy czynnych rolników o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2018 roku - zaświadczenie bądź oświadczenie (Zał. nr 7) składa student i członkowie rodziny, którzy uzyskali dochód w 2018 roku.
-
Zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta oraz jego rodziny - zaświadczenie obowiązkowo składa student, którego miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 528 zł. - wzór wniosku do OPS (Zał. nr 12 - do pobrania ze strony internetowej).
Zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej powinno obejmować okres od roku bazowego tj. roku poprzedzającym rok akademicki, w którym student ubiega się o świadczenie do dnia wydania zaświadczenia. Zaświadczenie to musi być aktualne, aby mogło przyczyniać się do wyjaśnienia sprawy, a co za tym idzie, stanowić dowód w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.
W przypadku dostarczenia zaświadczenie z ośrodka pomocy społecznej, z którego nie wynika faktyczna sytuacja dochodowa i majątkowa studenta i jego rodziny, a jego treść ogranicza się do stwierdzenia faktu korzystania/ nie korzystania z form pomocy społecznej, uznaje się, jako niedostarczenie do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego zaświadczenia i Komisja Stypendialna odmawia przyznania świadczenia.
Komisja Stypendialna może przyznać studentowi stypendium socjalne w przypadku, jeżeli jego miesięczny dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty 528 zł. i nie dołączy do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego zaświadczenia z Ośrodka Pomocy Społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta oraz jego rodziny, jeżeli przyczyny niedołączenia do wniosku o przyznanie stypendium socjalnego zaświadczenia z Ośrodka Pomocy Społecznej o sytuacji dochodowej i majątkowej studenta i rodziny studenta były uzasadnione (wyjaśnienie ewentualnego braku zaświadczenia oraz przyczyny odmowy jego wydania muszą zaistnieć w formie PISEMNEJ) oraz student udokumentował źródła utrzymania rodziny (Zał. nr 13 - do pobrania ze strony internetowej).
-
Zaświadczenie z Urzędu Gminy/Urzędu Miasta, nakaz płatniczy o powierzchni gospodarstwa rolnego w ha fizycznych i przeliczeniowych w roku 2018 – składają członkowie rodziny, w których posiadaniu znajduje się gospodarstwo.
-
Umowę dzierżawy, w przypadku oddania części lub całości znajdującego się w posiadaniu rodziny gospodarstwa rolnego w dzierżawę, na podstawie umowy zawartej stosownie do przepisów o ubezpieczeniu społecznym rolników albo oddania gospodarstwa rolnego w dzierżawę w związku z pobieraniem renty określonej w przepisach o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej.
-
Oświadczenie o dochodach niepodlegających opodatkowaniu za 2018 rok - obowiązkowo dla studenta i wszystkich pełnoletnich członków rodziny - Zał. nr 5.
-
Zaświadczenie z Urzędu Pracy potwierdzające fakt pozostawania bez pracy z prawem (wysokość netto zasiłku za pełny miesiąc) lub bez prawa do zasiłku w przypadku bezrobotnych członków rodziny: rodzice, student i rodzeństwo studenta studiujące w systemie niestacjonarnym.
W szczególnie uzasadnionych przypadkach - oświadczenie (Zał. nr 11 - do pobrania ze strony internetowej).
-
Jeśli student otrzymuje alimenty – wówczas przedkłada aktualny wyrok sądowy o wysokości przyznanych alimentów, przekazy, przelewy pieniężne dokumentujące faktyczną wysokość otrzymanych alimentów (dot. również rodzeństwa). W sytuacji gdy alimenty płacone są w niższej kwocie aniżeli zasądzone w wyroku należy przedłożyć zaświadczenie od komornika o całkowitej lub częściowej bezskuteczności egzekucji alimentów, a także o wysokości wyegzekwowanych alimentów bądź zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej o wysokości wypłaconych świadczeń bądź decyzje z której wynika przyznana wysokość świadczeń z Funduszu alimentacyjnego w roku 2018 (kopia decyzji o przyznaniu świadczenia i jego wysokości - oryginał do wglądu).
-
Zaświadczenia o uczęszczaniu rodzeństwa do szkół (aktualne tj. z miesiąca września dla uczniów szkół i z października dla studentów szkół wyższych).
Do składu rodziny wliczane są dzieci uczące się do 26 roku życia, a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek.
-
Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, w przypadku gdy w rodzinie wychowuje się dziecko niepełnosprawne bez względu na wiek.
-
W przypadku rodzeństwa, które nie uczęszcza do szkół - ksero aktu urodzenia (oryginał do wglądu).
-
Odpis zupełny aktu urodzenia dziecka, w przypadku, gdy ojciec jest nieznany.
-
W przypadku zgonu rodzica (lub rodziców)/najbliższego członka rodziny studenta – ksero aktu zgonu (oryginał do wglądu).
-
Inne, które są niezbędne do udokumentowania stanu faktycznego.
Skład rodziny studenta
We wniosku do składu rodziny studenta uwzględnia się osoby wymienione w art. 88 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, który stanowi, że przy ustalaniu wysokości dochodu uprawniającego do ubiegania się o świadczenia socjalne, uwzględnia się dochody osiągane przez:
-
studenta,
-
małżonka studenta,
-
rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych studenta,
-
będące na ich utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26 roku życia, a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek.
Jest to katalog wyczerpujący, w związku z powyższym uczelnia, nawet w wyjątkowych przypadkach, nie może uwzględnić innych osób przy badaniu sytuacji materialnej studenta, nawet, jeżeli z nimi zamieszkuje np. babci lub dziadka studenta, dalszych krewnych, konkubenta matki, rodziców małżonka studenta, ojca dziecka studentki, z którym pozostaje ona wyłącznie w związku faktycznym, małżonków rodzica studenta.
Student, który nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych może ubiegać się o stypendium socjalne bez wykazywania dochodów osiąganych przez te osoby oraz będące na ich utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26 roku życia, a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek, jeżeli złoży oświadczenie (Zał. nr 8 - do pobrania ze strony internetowej), że nie prowadzi wspólnego gospodarstwa domowego z żadnym z rodziców, opiekunów prawnych lub faktycznych i spełnia jeden z następujących warunków:
-
ukończył 26 rok życia,
-
pozostaje w związku małżeńskim,
-
ma na utrzymaniu dzieci niepełnoletnie, dzieci pobierające naukę do 26 roku życia,
a jeżeli 26 rok życia przypada w ostatnim roku studiów, do ich ukończenia, oraz dzieci niepełnosprawne bez względu na wiek,
-
osiągnął pełnoletność, przebywając w pieczy zastępczej,
-
posiada stałe źródło dochodów i jego przeciętny miesięczny dochód w poprzednim roku podatkowym oraz w roku bieżącym w miesiącach poprzedzających miesiąc złożenia oświadczenia jest wyższy lub równy 1,15 sumy kwot określonych w art. 5 ust. 1 i art. 6 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, tj. 930,35 zł.
Dochód utracony
Utrata dochodu może być spowodowana:
-
uzyskaniem prawa do urlopu wychowawczego,
-
utratą zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
-
utratą zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
utratą zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej, renty socjalnej lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym (Dz. U. z 2019 r. poz. 303),
-
wykreśleniem z rejestru pozarolniczej działalności gospodarczej lub zawieszeniem jej wykonywania w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz. U. z 2019 r. poz. 299, 303) lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2019 r. poz. 300, 303, 730), działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584, z późn. zm.),
-
utratą zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
utratą zasądzonych świadczeń alimentacyjnych w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do tych świadczeń lub utratą świadczeń pieniężnych wypłacanych w przypadku bezskuteczności egzekucji alimentów w związku ze śmiercią osoby zobowiązanej do świadczeń alimentacyjnych,
-
utratą świadczenia rodzicielskiego,
-
utratą zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
-
utratą stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W przypadku utraty dochodu do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające utratę dochodu, np.: świadectwo pracy lub decyzję w sprawie utraty prawa do renty lub zasiłku dla bezrobotnych lub decyzję o wykreśleniu z ewidencji działalności gospodarczej, bądź inny dokument potwierdzający datę oraz wysokość utraconego dochodu, zaświadczenie z właściwego Powiatowego Urzędu Pracy o pozostawaniu w rejestrze osób bezrobotnych bądź inny dokument potwierdzający fakt nie uzyskiwania dochodu oraz dołączyć oświadczenie o dochodzie utraconym (Zał. nr 9 - do pobrania ze strony internetowej).
Dochód uzyskany
Uzyskanie dochodu może być spowodowane:
-
zakończeniem urlopu wychowawczego,
-
uzyskaniem zasiłku lub stypendium dla bezrobotnych,
-
uzyskaniem zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
uzyskaniem zasiłku przedemerytalnego lub świadczenia przedemerytalnego, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, a także emerytury lub renty, renty rodzinnej, renty socjalnej lub rodzicielskiego świadczenia uzupełniającego, o którym mowa w ustawie z dnia 31 stycznia 2019 r. o rodzicielskim świadczeniu uzupełniającym,
-
rozpoczęciem pozarolniczej działalności gospodarczej lub wznowieniem jej wykonywania po okresie zawieszenia w rozumieniu art. 16b ustawy z dnia 20 grudnia 1990 r. o ubezpieczeniu społecznym rolników lub art. 36aa ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych,
-
uzyskaniem zasiłku chorobowego, świadczenia rehabilitacyjnego lub zasiłku macierzyńskiego, przysługujących po utracie zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej,
-
uzyskaniem świadczenia rodzicielskiego,
-
uzyskaniem zasiłku macierzyńskiego, o którym mowa w przepisach o ubezpieczeniu społecznym rolników,
-
uzyskaniem stypendium doktoranckiego określonego w art. 209 ust. 1 i 7 ustawy z dnia 20 lipca 20018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.
W przypadku uzyskania dochodu do wniosku należy dołączyć dokument potwierdzający uzyskanie dochodu przez członka rodziny, (np. umowa o pracę, decyzja ZUS o przyznaniu renty lub emerytury) oraz wysokość uzyskanego dochodu netto z drugiego miesiąca, np.: zaświadczenie z zakładu pracy, w przypadku prowadzenia działalności pozarolniczej opodatkowanej na zasadach określonych w przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym - oświadczenie o wysokości uzyskanego dochodu za drugi miesiąc od rozpoczęcia tej działalności - oświadczenie wymagane jest od osób w rodzinie studenta, które rozpoczęły działalność gospodarczą w formie ryczałtu ewidencjonowanego lub karty podatkowej po roku bazowym (tj. roku poprzedzającym rok akademicki, w którym student ubiega się o świadczenie) oraz dołączyć oświadczenie o dochodzie uzyskanym (Zał. nr 10 - do pobrania ze strony internetowej).
Przepisów o utracie i uzyskaniu dochodu nie stosuje się do dochodu z tytułu zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej i dochodu z tytułu wyrejestrowania lub rozpoczęcia pozarolniczej działalności gospodarczej, jeżeli student lub członek rodziny, utracili dochód z tych tytułów i w okresie 3 miesięcy, licząc od dnia utraty dochodu, uzyskali dochód u tego samego pracodawcy lub zleceniodawcy, lub zamawiającego dzieło lub ponownie rozpoczęli pozarolniczą działalność gospodarczą.
Do dochodu rodziny nie wlicza się:
-
świadczeń rodzinnych, tj.: zasiłków rodzinnych, dodatów do zasiłków rodzinnych, świadczeń opiekuńczych, w tym zasiłków pielęgnacyjnych i świadczeń pielęgnacyjnych, świadczeń wychowawczych 500+,
-
świadczeń z pomocy społecznej: tj.: zasiłków stałych, okresowych, celowych itd.
-
świadczeń, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (stypendium socjalne, stypendium dla osób niepełnosprawnych, zapomoga, stypendium rektora, stypendium finansowane przez jednostkę samorządu terytorialnego, stypendium za wyniki w nauce lub w sporcie finansowane przez osobę fizyczną lub osobę prawną niebędącą państwową ani samorządową osobą prawną), art. 359 ust. 1 (stypendium ministra może otrzymać student wykazujący się znaczącymi osiągnięciami naukowymi lub artystycznymi związanymi ze studiami, lub znaczącymi osiągnięciami sportowymi) i art. 420 ust. 1 (uczelnia może utworzyć ze środków innych niż określone w art. 365 własny fundusz na stypendia za wyniki w nauce dla studentów oraz stypendia naukowe dla pracowników i doktorantów),
-
stypendiów otrzymywanych przez uczniów, studentów i doktorantów w ramach:
-
funduszy strukturalnych Unii Europejskiej,
-
niepodlegających zwrotowi środków pochodzących z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA),
-
umów międzynarodowych lub programów wykonawczych, sporządzanych do tych umów, albo międzynarodowych programów stypendialnych,
-
świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, otrzymywanych na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
-
stypendiów o charakterze socjalnym przyznawanych przez podmioty, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, 1540, 1552, 1629 z późn. zm.).
Kalkulator dochodów
-
Student ubiegający się o przyznanie stypendium socjalnego/stypendium socjalnego zwiększonego z tytułu zakwaterowania w Domu Studenta jest zobowiązany dołączyć prawidłowo wypełniony Kalkulator dochodów będący załącznikiem do wniosku o stypendium socjalne/stypendium socjalne zwiększone z tytułu zakwaterowania w Domu Studenta.
-
Pracownik Biura Kadr, Płac i Stypendiów zobowiązany jest zweryfikować poprawność dokonanych przez studenta obliczeń i potwierdzić to na dokumencie. W przypadku korekty, prawidłowo wypełniony Kalkulator dochodów drukuje i załącza do wniosku pracownik Biura Kadr, Płac i Stypendiów.
-
kalkulator dochodów - zał. nr 2 do Regulaminu,
-
wzór zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o dochodach podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - zał. nr 3 do Regulaminu,
-
wzór zaświadczenia z Urzędu Skarbowego o dochodach podatnika rozliczającego się na podstawie przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym - zał. nr 4 do Regulaminu,
-
wzór oświadczenia członka rodziny o dochodzie niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - zał. nr 5 do Regulaminu,
-
wzór oświadczenia o prowadzeniu bądź nieprowadzeniu działalności gospodarczej - zał. nr 6 do Regulaminu,
-
wzór oświadczenia o wysokości składek na ubezpieczenie zdrowotne - zał. nr 7 do Regulaminu.
-
Student studiów stacjonarnych, może otrzymać stypendium socjalne w zwiększonej wysokości
z tytułu zakwaterowania w Domu Studenta PWSZ w Koninie (należy zaznaczyć we wniosku o stypendium socjalne).
STYPENDIUM DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH
-
Stypendium dla osób niepełnosprawnych może otrzymywać student z tytułu niepełnosprawności potwierdzonej orzeczeniem właściwego organu.
-
Pobrany ze strony internetowej wniosek należy wypełnić w formie elektronicznej, następnie wydrukować i złożyć w "wersji papierowej" w Biurze Kadr, Płac i Stypendiów (pokój nr 2, ul. Przyjaźni 1).
-
Szczegóły dotyczące przyznawania stypendium dla osób niepełnosprawnych zawarte są w Regulaminie świadczeń dla studentów (§ 12).
Wniosek o przyznanie stypendium dla osób niepełnosprawnych - Zał. nr 15 do Regulaminu
STYPENDIUM REKTORA
-
Wypełniony w formie elektronicznej wniosek należy:
-
wysłać na e-mail stypendia@konin.edu.pl,
-
następnie wydrukować i podpisać,
-
zanieść do Dziekanatu w celu uzyskania średniej (pracownik właściwego wydziału wpisuje średnią ocen),
-
złożyć w "wersji papierowej" w Biurze Kadr, Płac i Stypendiów (pokój nr 2, ul. Przyjaźni 1).
Szczegóły dotyczące przyznawania stypendium rektora zawarte są w Regulaminie świadczeń dla studentów (§ 14 i 15).
Wniosek o przyznanie stypendium rektora - Zał. nr 17 do Regulaminu
Wniosek o przyznanie stypendium rektora - laureaci i finaliści olimpiad - Zał. nr 18 do Regulaminu
(studenci przyjęci na pierwszy rok studiów pierwszego stopnia w roku złożenia egzaminu maturalnego)
ZAPOMOGA
-
Zapomogę może otrzymać student, który znalazł się przejściowo w trudnej sytuacji życiowej.
-
Zapomoga może zostać przyznana studentowi nie częściej niż 2 razy w roku akademickim.
-
Pobrany ze strony internetowej wniosek należy wypełnić w formie elektronicznej, następnie wydrukować i złożyć w "wersji papierowej" w Biurze Kadr, Płac i Stypendiów (pokój nr 2, ul. Przyjaźni 1).
-
Szczegóły dotyczące przyznawania zapomogi zawarte są w Regulaminie świadczeń dla studentów (§ 13).
-
Wnioski należy otwierać za pomocą programu Microsoft Excel (w wersji 2007 lub nowszy) wchodzącego w skład pakietu Microsoft Office.
-
Studenci, którzy nie mogą złożyć wniosku o przyznanie pomocy materialnej osobiście w wyznaczonym terminie, zobligowani są do upoważnienia członka rodziny do złożenia w jego imieniu niezbędnych dokumentów (sytuacja taka dot. również odbioru decyzji administracyjnej o przyznanym bądź nie świadczeniu pomocy materialnej).
-
W Biurze Kadr, Płac i Stypendiów (w pokoju nr 2) jest możliwość skorzystania z komputera w celu wypełnienia wniosków.