Specjalności:
-
pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (kierunek nienauczycielski)
-
doradztwo zawodowe i personalne (kierunek nienauczycielski)
Celem studiów pierwszego stopnia (profil praktyczny) na kierunku „pedagogika” jest uzyskanie przez absolwentów wykształcenia wyższego (na poziomie licencjackim) oraz przygotowania zawodowego w obszarze pedagogiki (dyscyplina wiodąca), psychologii oraz nauk o zdrowiu. Racjonalnie zorganizowany proces kształcenia na kierunku ,,pedagogika’’, umożliwia absolwentom: uzyskanie pogłębionej wiedzy dotyczącej wybranych zjawisk i teorii pedagogicznych oraz zależności między nimi, a także złożonych uwarunkowań i aksjologicznego kontekstu prowadzonej działalności w zakresie działalności edukacyjnej; nabycie umiejętności związanych z diagnozowaniem zjawisk zachodzących w wybranych wycinkach rzeczywistości edukacyjnej; nabycie umiejętności oceniania i wyjaśniania zjawisk stanowiących przedmiot zainteresowania pedagogiki; nabycie umiejętności rozpoznawania wpływu procesów społecznych na wychowanie i socjalizację; uzyskanie znajomości zagadnień prawno-ekonomicznych w zakresie funkcjonowania instytucji edukacyjnych; uzyskanie umiejętności przedstawiania uregulowań prawnych dotyczących działań instytucji oświatowych, opiekuńczych, wychowawczych, doradczych, itp.; nabycie umiejętności posługiwania się aktami prawnymi związanymi z podejmowaną aktywnością pedagogiczną; uzyskanie wiedzy dotyczącej znajomości zasad tworzenia i realizowania strategii związanych z działalnością pedagogiczną; nabycie umiejętności oceniania roli państwa, samorządu i innych instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych; nabycie umiejętności przeprowadzania krytycznej analizy i interpretacji ekspertyz, raportów oświatowych, danych statystycznych i innych wyników badań obejmujących kwestie stanowiące przedmiot zainteresowania pedagogiki; nabycie umiejętności planowania badań pedagogicznych, przy zastosowaniu nowoczesnych technik zbierania danych i narzędzi badawczych; nabycie umiejętności planowania, monitorowania i oceniania programów w obszarze pedagogiki; uzyskanie umiejętności proponowania podjęcia właściwych działań w zakresie: opieki, wychowania, kształcenia, profilaktyki, poradnictwa, itp.; nabycie umiejętności identyfikowania barier w optymalizacji rozwiązań edukacyjnych; zdobycie umiejętności językowych w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych właściwych dla studiów na kierunku pedagogika, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego; uzyskanie umiejętności przygotowywania i prezentowania wystąpień ustnych i prac pisemnych w zakresie dziedzin i dyscyplin naukowych, właściwych dla studiowanego kierunku; uzyskanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy oraz podejmowania niezależnych działań zmierzających do rozwijania zdolności kierowania własnym rozwojem kariery zawodowej; uzyskanie umiejętności i świadomości tworzenia i rozwijania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i życia; uzyskanie umiejętności i świadomości zasad i wagi podejmowania inicjatyw, a także krytycznej oceny siebie oraz zespołów i organizacji, w których uczestniczy; uzyskanie umiejętności i świadomości przewodzenia grupie i ponoszenia odpowiedzialności za nią; reprezentowanie postaw ukierunkowanych na stosowanie zasad etycznych i uregulowań prawnych związanych z wykonywanym zawodem; przygotowanie do kontynuacji edukacji na studiach drugiego stopnia oraz studiach podyplomowych w szczególności w zakresie nauk społecznych.
Doradztwo zawodowe i personalne (specjalność nienauczycielska). Absolwent tej specjalności oprócz gruntowej wiedzy pedagogicznej posiada niezbędne umiejętności profesjonalnego wsparcia w zakresie planowania i projektowania ścieżek karier różnych odbiorców indywidualnych i grupowych; w toku kształcenia w ramach specjalności poznaje kwestie dotyczące funkcjonowania współczesnego rynku pracy w szerokich aspektach: socjologicznych, psychologicznych, prawnych, ekonomicznych; nabywa umiejętności związane z diagnozowaniem predyspozycji/kompetencji zawodowych, poznaje i potrafi stosować metody, formy i narzędzia doradcze. Jest w pełni przygotowany do odpowiedzialnego udzielania wsparcia w obszarze poradnictwa zawodowego i personalnego. Potrafi współpracować z różnymi podmiotami zajmującymi się doradztwem, poradnictwem zawodowym, rekrutacją, oceną i selekcją pracowników. Absolwent tej specjalności uzyskuje profesjonalne przygotowanie do pracy: w instytucjach doradztwa i pośrednictwa pracy, w instytucjach zajmujących się szkoleniami i polityką personalną, w instytucjach pozarządowych, jako szkolny doradca zawodowy (po uzyskaniu uprawnień do pracy na stanowisku nauczyciela), jako doradca personalny, jako doradca zawodowy, jako specjalista w biurach karier i działach personalnych. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów magisterskich oraz podyplomowych.
Pedagogika opiekuńczo-wychowawcza (specjalność nienauczycielska). Absolwent tej specjalności oprócz gruntowej wiedzy pedagogicznej posiada wiedzę i umiejętności, dzięki którym potrafi organizować i realizować różnorakie działania związane z opieką i wychowaniem nakierowanymi na pracę z: dziećmi, młodzieżą, rodziną, grupami, dorosłymi wymagającymi opieki. Absolwent trafnie rozpoznaje (diagnozuje) potrzeby jednostek i grup objętych opieką i wychowaniem (z uwzględnieniem specyfiki środowisk wychowania naturalnego i intencjonalnego). W toku kształcenia w ramach specjalności nabywa umiejętności związane z metodyką pracy opiekuńczo-wychowawczej (w różnych kontekstach: indywidualnym, grupowym, instytucjonalnym, itd.). Potrafi budować sieci wsparcia dla podmiotów objętych działalnością opiekuńczo-wychowawczą. Absolwent tej specjalności uzyskuje profesjonalne przygotowanie do pracy: w różnych placówkach zajmujących się opieką i wychowaniem, w świetlicach środowiskowych, w placówkach socjoterapeutycznych, w placówkach interwencyjnych, w instytucjach pozarządowych działających na rzecz dzieci i młodzieży, w placówkach profilaktyczno-wychowawczych, jako wychowawca w systemie pomocy społecznej, jako pedagog szkolny (po uzyskaniu uprawnień do pracy na stanowisku nauczyciela), jako opiekun małego dziecka, jako opiekun osoby starszej. Absolwent jest przygotowany do podjęcia studiów magisterskich oraz podyplomowych.
Czas trwania studiów: 3 lata
Program kształcenia dla kierunku "pedagogika" - cykl 2016-2019
Uchwała w sprawie programu kształcenia
Efekty kształcenia
Plan studiów
Program kształcenia dla kierunku "pedagogika" - cykl 2017-2020
Uchwała w sprawie programu kształcenia (załącznik)
Efekty kształcenia
Plan studiów
Program kształcenia dla kierunku "pedagogika" - cykl 2018-2021
Uchwała w sprawie programu kształcenia
Efekty kształcenia
Plan studiów