Instytut Neofilologii Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie oraz Zakład Filologii Angielskiej Wydziału Pedagogiczno – Artystycznego UAM w Kaliszu zorganizowały konferencję naukowo-dydaktyczną pt. „Autonomia ucznia w nauczaniu języków obcych – techniki, strategie, narzędzia”, która odbyła się w dniach 8-10 maja 2012 r. Wzięło w niej udział ponad 80 osób z Polski i z zagranicy.
Konferencja rozpoczęła się 8 maja 2012 r. o godz. 12.00 w Centrum Wykładowo-Dydaktycznym PWSZ w Koninie przy ul. ks. J. Popiełuszki 4. Przybyłych gości powitał prof. nadzw. dr. hab. Mirosław Pawlak, Rektor PWSZ w Koninie. Pierwszy wykład plenarny wygłosił prof. David George Little z Trinity College w Dublinie, gdzie pełni funkcję dyrektora Centrum Badań nad Językiem i Komunikacją oraz wykłada lingwistykę stosowaną. Jest on członkiem założycielem CERCLES (European Confederation of Language Centres in Institutions of Higher Education), organizacji skupiającej około 290 studiów języków obcych, instytutów i wydziałów działających w instytucjach akademickich, których najważniejszym zadaniem jest nauczanie języków. Organizacji tej przewodniczył w latach 1995-2000. Prof. Little od lat bierze udział w opracowywaniu Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego oraz Europejskiego portfolia językowego. Nadzoruje także programy wsparcia językowego dla imigrantów w Irlandii oraz prowadzi warsztaty pokazujące jak w efektywny sposób używać portfolia językowego do ewaluacji postępów ucznia/uczennicy.
Następnie odbyły się wykłady w sześciu sekcjach równoległych, poświęconych zagadnieniom związanym z technikami rozwijania autonomii, strategiami stosowanymi przez uczących się, jak również z narzędziami, które można w tym celu wykorzystać w klasie językowej i poza nią, np. „Komputery a rozwój autonomii”. Po południu uczestnicy konferencji zwiedzali konińską starówkę oraz wysłuchali koncertu smyczkowego zespołu Dell’Arte String Quartet. W drugim i trzecim dniu konferencji wykłady odbywały się w kilkunastu sekcjach tematycznych związanych z autonomią ucznia w nauczaniu języków obcych.
Konferencja miała nieco inną formułę niż poprzednie, ponieważ obrady odbywały się zarówno w języku polskim, jak i w języku angielskim, co jest związane z faktem udziału w konferencji specjalistów spoza Polski.
Konferencję wsparła AILA Research Network on Learner Autonomy. AILA (International Association of Applied Linguistics) to międzynarodowe stowarzyszenie zajmujące się lingwistyką stosowaną oraz autonomią uczniów w nauczaniu języków obcych.
Honorowy patronat nad konferencją objęli:
• Polskie Towarzystwo Neofilologiczne
• Prezydent Miasta Konina
• Jego Magnificencja Rektor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
• Jego Magnificencja Rektor Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie
ekdar