WYSOKI KONTRAST
polski english   tel. (63) 249-72-00
Szukaj:
Newsletter:
       
baner na stronę


Ulubione   Startuj z nami   Mapa strony
Środa, 26 czerwca 2024

15 lat publicznych szkół zawodowych – jubileuszowa konferencja w Sejmie

Rektor PWSZ w Koninie prof. Mirosław Pawlak i prorektor dr Jerzy Jasiński uczestniczyli w jubileuszowej konferencji państwowych wyższych szkół zawodowych. Organizatorem spotkania „15 lat PWSZ: wykorzystane szanse – bariery rozwoju” była Konferencja Rektorów Publicznych Szkół Zawodowych (KRePSZ). Patronowała jej prof. Barbara Kudrycka.
 
8 maja w Sali Kolumnowej Sejmu RP w Warszawie z rektorami państwowych wyższych szkół zawodowych z całej Polski spotkali się prof. Marek Ratajczak, wiceminister nauki, prof. dr hab. Józef Garbarczyk, przewodniczący Prezydium KRePSZ i rektor PWSZ w Gnieźnie, Waldemar Siwiński, prezes Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”, oraz prof. dr hab. Andrzej Kolasa, honorowy przewodniczący KRePSZ. W spotkaniu uczestniczył też wicepremier Janusz Piechociński i wicemarszałek Sejmu Eugeniusz Grzeszczak.
 
Podczas konferencji omówiono dokonania 15-lecia grupy PWSZ.
Prof. Józef Garbarczyk, przewodniczący KRePSZ podkreślił, że Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe ugruntowały swoją pozycję w systemie szkolnictwa wyższego i oddziałują na regiony w sensie naukowym i kulturotwórczym. – To musi procentować na przyszłość naszego kraju. Proces tworzenia PWSZ był wielkim wyzwaniem i wysiłkiem – nie chodziło tylko o budowanie krok po kroku uczelni, ale też o przełamywanie mentalności samorządów, które nie do końca rozumiały istotę szkoły wyższej, mając doświadczenia wyłącznie ze średnimi. Trzeba też było przekonywać kolegów z uczelni akademickich, że nie tworzymy dla nich konkurencji, a przeciwnie, uzupełniamy instytucje kształcące na poziomie wyższym, co jest ważne w aspekcie procesu bolońskiego – wspomniał.

Dorobek PWSZ trzeba rozpoznać i docenić – zaznaczył prof. Jerzy Woźnicki, prezes Fundacji Rektorów Polskich. – Uczelnie te docierały z ofertą bliżej kandydata na studia, tworzyły potrzebne specjalności i kierunki studiów, pozyskiwały środki i kształciły bardziej praktycznie na potrzeby lokalne. Widać też ogromny wysiłek inwestycyjny: powstawały atrakcyjne kampusy, wzbogacono tradycje szkolnictwa wyższego na danym terenie. Pojawiły się też wśród nich uczelnie znakomite – zaznaczył. Według prof. Woźnickiego, polityka rządu wobec tych uczelni powinna polegać na pomocy tym, którzy już odnaleźli swoją właściwą ścieżkę, mają strategię rozwoju i determinację jej realizacji. – Z myślą o latach 2013-2020 powinien powstać wydzielony, działający w formule konkursu, strumień wspierania finansowego zaakceptowanych projektów przetrwania, a potem rozwoju dobrych PWSZ na różnych ścieżkach. Jest to obowiązek władz publicznych wobec tych uczelni – uznał.

Natomiast Waldemar Siwiński z Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy” w przygotowanej przez siebie prezentacji nie tylko podsumował dokonania i rozwój PWSZ-tów na przestrzeni 15 ich działania, ale sugerował także, że w sytuacji, kiedy PWSZ-ty stanęły wobec zagrożeń i wyzwań, związanych z pogłębiającym się niżem demograficznym, do […] przezwyciężenia niezbędne są aktywne działania państwa. Dlatego, zdaniem Waldemara Siwińskiego, potrzebne są trzy decyzje. Po pierwsze, trzeba zapewnić PWSZ-om możliwości rozwoju własnych kadr dydaktyczno-naukowych, co wymaga niezbędnego wsparcia dla realizacji wybranych badawczych funkcji uczelni. Po drugie, wprowadzić rozwiązania motywujące pracodawców do rozwijania systemu praktyk dla studentów profilu praktycznego, realizowanych przede wszystkim w PWSZ-ach. I na koniec, wspierać PWSZ-y, które chcą rozwijać studia dla osób w wieku 40+ w ramach programu „Life Long Learning” (Erasmus for All).
 
Oprac. na podstawie: „Państwowe Wyższe Szkoły Zawodowe. Raport 15-lecia”, autorstwa Waldemara Siwińskiego z Fundacji Edukacyjnej „Perspektywy”.

 




zdjęcie dzięki uprzejmości Ireneusza Niewiarowskiego - Senatora RP.

Kalendarium

 
Logotyp 1Logotyp 2BIPSERMO
 
facebook
studia podyplomowe
Bezpieczeństwo i systemy ochrony Bezpieczeństwo wewnętrzneBudownictwoDietetyka EnergetykaFilologiaFilologia II stopieńFinanse i rachunkowośćFizjoterapia InformatykaInżynieria środowiskaJęzyki Obce w Mediach i Biznesie KosmetologiaMechanika i budowa maszyn LogistykaPedagogikaPielęgniarstwo Praca socjalnaWychowanie fizyczne ZarządzanieZarządzanie i inżynieria produkcjiZdrowie publiczne
kierunki