WYSOKI KONTRAST
polski english   tel. (63) 249-72-00
Szukaj:
Newsletter:
       
baner na stronę


Ulubione   Startuj z nami   Mapa strony
Sobota, 18 maja 2024

III FESTIWAL „EDUKACJA – TERAPIA – KULTURA” 2019

„Dialogiczne wartościowanie w edukacji ku jej rzeczywistej poprawie” – pod takim hasłem przebiegał                      III Festiwal „EDUKACJA – TERAPIA – KULTURA” w dniach 13 – 14. maja 2019r. , nad którym honorowy patronat sprawował JM Rektor PWSZ Prof. dr hab. Mirosław Pawlak oraz Rektor partnerskiego Państwowego Uniwersytetu Pedagogicznego im. Iwana Franka w Drohobyczu - Prof. dr hab. Nadija Skotna.

W programie Festiwalu miały miejsce następujące wydarzenia:
A. Akademia Młodego Studenta (koordynator: mgr Aldona Wojciechowska);
B. Seminaria naukowo – metodyczne z cyklu Pedagogia Dziecka pod tytułem:
1) „Postęp pedagogiczny w metodologii pisania prac dyplomowych” (kierownik prof. nadzw. dr hab. Jan Grzesiak);  
2) „Diagnostyka w rozwoju dziecka” (kierownik dr Jadwiga Knotowicz);
3) „Tożsamość narodowa jako wartość w edukacji” (kierownik prof. nadzw. dr hab. Kinga Przybyszewska);
C. Konferencje naukowo – metodyczne (odbywane cyklicznie) skoncentrowane na problematyce:
1) „Dialogiczne wartościowanie w edukacji” (Wielkopolskie Forum Pedagogiczne),
2) „Dialogiczne wartościowanie w edukacji nauczycieli” (Profesjonalne Praktyki – Profesjonalni Nauczyciele),
3) „Edukacja obywatelska” (dr Marianna Styczyńska)

Uroczyste otwarcie Festiwalu nastąpiło 14. maja i było połączone z otwarciem obrad wymienionych wyżej konferencji. Uroczystego otwarcia dokonał prof. dr hab. Jakub Bartoszewski – Prorektor PWSZ. W uroczystym  otwarciu udział również wzięli:  dr Karina Zawieja – Żurowska Dziekan Wydziału Społeczno – Technicznego, mgr Artur Cygan – Kierownik Katedry Pedagogiki i Pracy Socjalnej, a także mgr Marcin Olejniczak kierownik Zakładu Edukacji i Pomocy Społecznej. Ponadto swoją obecnością zaszczycili Goście z Drohobycza w osobach: Michaił Sikora (Przewodniczący Rady Rejonu Drohobyckiego) oraz prof. dr hab. dr hc. Mykola Zymomrya, który w imieniu Rektora Uniwersytetu w Drohobyczu odczytał adres skierowany do uczestników konferencji.

Festiwal został zainaugurowany w formie zajęć otwartych z udziałem uczniów klasy I i III ze Szkoły Podstawowej w Lubstowie. W uroczystym otwarciu Akademii ze strony Uczelni uczestniczyli: prof. nadzw. dr hab. Jan Grzesiak, mgr Marcin Olejniczak, mgr Ewa Łechtańska, mgr Małgorzata Chybicka, mgr Dorota Śliwińska oraz mgr Aldona Wojciechowska. Ze strony Szkoły Podstawowej w Lubstowie dzieciom towarzyszyły następujące osoby: mgr Aneta Budziach – dyrektor szkoły, a także nauczycielki mgr Renata Janiszewska- Łazik, mgr Iwona Strużyńska, mgr Małgorzata Starosta oraz mgr Katarzyna Zielke.  Wszystkie z tych pań wyraziły swoje zadowolenie z uczestnictwa w tegorocznym Festiwalu, a także dumnie podkreśliły to, że są absolwentkami naszej Uczelni. Zajęcia z dziećmi prowadzone były przez studentów II roku pedagogiki PWSZ w Koninie i obejmowały dwa moduły tematyczne: „Kraina sztuki”  (pod kierunkiem mgr Doroty Śliwińskiej) oraz „Kraina matematyki” (pod kierunkiem mgr Małgorzaty Chybickiej). Dzieci skorzystały z posiłku, a na zakończenie otrzymały pamiątkowe dyplomy –  promujące zarazem naszą Uczelnię.

W pierwszym dniu Festiwalu w trzech otwartych seminariach naukowo – metodycznych udział wzięło kilkunastu nauczycieli akademickich, a także kilkudziesięciu studentów kierunków: „pedagogika”, „praca socjalna” oraz  „zdrowie publiczne”.
Cykl trzech seminariów zainugurowało seminarium, którego kanwą tematyczną był „Postęp pedagogiczny w edukacji i w edukacji nauczycieli”, będący istotnym wyzwaniem i zadaniem w edukacji nauczycieli, w tym również w toku odbywania praktyki pedagogicznej oraz pisania prac dyplomowych.  Problematyka ta została zarysowana w wystąpieniu prof. nadzw. dr hab. Jana Grzesiaka, po czym miała miejsce niezwykle interesująca i dynamicznie przebiegająca debata, w której aktywnie uczestniczyli: Patrycja Buśkiewicz – seminarzystka z grupy J. Grzesiaka, a także  profesorowie Piotr Gołdyn, Mirosław Śmiałek, Mykola Zymomrya. Ponadto w debacie uczestniczyli dr J. Knotowicz, mgr M. Chybicka, mgr E. Łechtańska, mgr A. Wojciechowska oraz liczna grupa studentów I roku pedagogiki. W podsumowaniu została zaakcentowana doniosłość badań pedagogicznych na rzecz szerzenia postępu pedagogicznego na gruncie dokonanej uprzednio diagnozy.
Kolejne seminarium pt. „Diagnostyka w rozwoju dziecka”  zostało rozpoczęte wystąpieniem  dr Jadwigi Knotowicz, które wprowadziło słuchaczy w tematykę  debaty stanowiącej istotne przedłużenie obrad seminarium je poprzedzającego, a w szczególności w kontekście kryteriów warunkujących rozwój człowieka w ciągu całego jego życia.  Kolejne wystąpienia problemowe podejmowane były przez studentów I roku pedagogiki, a wśród nich były: Katarzyna Bilska i Nikola Kapela, Karolina Lepczyńska, Agnieszka Rybarczyk i Natalia Zielińska, Marta Prusinowska i Julia Wojda, a także Nikola Wojciechowska i Natalia Wolińska. Debata została uwieńczona warsztatami teatralnymi, do udziału w których zostali zaproszeni wszyscy słuchacze.
Trzecie z kolei seminarium o charakterze otwartym nt. „Tożsamość narodowa jako wartość w edukacji”  odbyło się z inicjatywy Prof. nadzw. dr hab. Kingi Przybyszewskiej, która swoim wystąpieniem na ten temat wprowadziła klimat do dalszej debaty. Cennym elementem tego seminarium było nader oryginalne i ciekawe wystąpienie prof. dr hab. Zenona Jasińskiego z Uniwersytetu Opolskiego nt. „Świat wartości zaolziańskich Polaków w świetle badań własnych”, w którym zaprezentował najnowsze wyniki badań własnych.  Wartościowymi wystąpieniami w tej debacie mogą poszczycić się uczestniczący w niej studenci kierunków studiów „Praca socjalna” - Alicja Dorabiała, Anita Maćczak, Mariusz Kuster, Klaudia Donowska, Klaudia Kaźmierczak, Marta Ludwicka, a także kierunku „Zdrowie publiczne” – Aleksandra Jasińska i Weronika Lemańska.   
Na podkreślenie zasługuje to, że obrady we wszystkich tych seminariach przebiegały w klimacie troski o jakość edukacji w uczelni oraz w toku praktyki zawodowej. Atmosfera panująca  w trakcie tych obrad była przyjazna i nakierowana na refleksyjne dialogi w powiązaniu z wysuwaniem wniosków i postulatów na rzecz poprawy „na lepsze”.

W drugim dniu trwania Festiwalu miały miejsce trzy konferencje naukowo -  metodyczne o profilach określonych na wstępie. Na szczególne podkreślenie zasługuje to, że po uroczystym otwarciu, wspólną częścią tych konferencji była naukowa sesja interdyscyplinarna, podczas której wystąpili: prof. nadzw. dr hab. Jakub Bartoszewski, prof. zw. dr hab. Zenon Jasiński, prof. dr hab. Piotr Gołdyn, prof. nadzw. dr hab. Krystyna Żuchelkowska, prof. dr hab. Mykola Zymomrya oraz mgr Mirela Nawrot. Treści obrad plenarnych zainspirowały uczestników do obrad w drugiej części po przerwie.
Po krótkiej przerwie  obrady poszczególnych konferencji toczyły się w dwóch sekcji tematycznych. Sekcja skupiająca uczestników konferencji z cyklów „Wielkopolskie Forum Pedagogiczne” oraz „Profesjonalne praktyki – profesjonalni nauczyciele” obradowała wedle konceptualizacji prof. nadzw. dr hab. Jana Grzesiaka, w której panowała atmosfera autentycznej debaty w klimacie dialogów pod wspólnym hasłem „Dialogiczne wartościowanie w edukacji i w edukacji nauczycieli na rzecz jej rzeczywistej poprawy”. Wystąpienia uczestników (bez ograniczania limitu czasowego) przybierały formy rzeczowej dyskusji i stanowiły o przedłużaniu wątków podejmowanych przez poprzedników, co sprzyjało wyzwalaniu aktywności wszystkich uczestników w trosce o poprawę istniejącego stanu w wybranych przestrzeniach edukacji w szkole oraz w uczelniach kształcących nauczycieli. Ogółem w tej części obrad wzięło udział 28 uczestników, w tym 12 profesorów, przy czym wielu uczestników zabierało głos kilkakrotnie. Było to możliwe dzięki sprawnemu kierowaniu obradami przez moderatorów, tj. prof. dr hab. Mirosława Śmiałka oraz dr Marię Gładyszewską. 
Bogata dyskusja nie mogła być wyczerpana ze względów organizacyjnych, lecz będzie ona mogła być  kontynuowana w formie recenzowanego wydawnictwa naukowego pod wyżej podanym tytułem, do czego w wystąpieniu końcowym zachęcał i zaprosił prof. nadzw. dr hab. Jan Grzesiak. W monografii  tej przewidziany jest również komunikat, w którym szczegółowo zostanie odzwierciedlony przebieg debaty wraz z postulatami i dezyderatami. W podsumowaniu zostało wyrażone wysokie uznanie i podziękowania wobec wszystkich uczestników za niezwykle wysoki poziom merytoryczny oraz przejawy troski w dążeniach na rzecz rzeczywistego podnoszenia rangi zawodu nauczyciela i wyższej rangi dydaktyki akademickiej  w pracy naukowo – dydaktycznej nauczycieli akademickich. Dumą napawa też fakt, że członkowie Komitetu Naukowego (skupiającego ponad 20 samodzielnych pracowników naukowych) oraz  uczestnicy obu zintegrowanych z sobą konferencji, w tym goście zagraniczni, wyrazili potrzebę oraz chęć uczestnictwa w kolejnych tego rodzaju konferencjach i debatach w naszej Uczelni.
Wartościowymi elementami Festiwalu były dwie prezentacje muzyczne w wykonaniu grup studentów II roku (13.V)  oraz III roku pedagogiki (14.V). a które spotkały się z dużym uznaniem ze strony wszystkich uczestników. Zwięzłą informację o Festiwalu dopełniają wybrane zdjęcia pamiątkowe zamieszczone w galerii Uczelni.  
Oprac. Jan Grzesiak

„Edukacja obywatelska”  - tematyka kolejnej, czwartej w cyklu konferencji naukowo – metodycznej, która obradowała z inicjatywy i  pod kierunkiem dr Marianny Styczyńskiej. Zgromadziła ona wielu uczestników – w tym studentów oraz prelegentów, których wystąpienia koncentrowały się wokół tej problematyki i stanowiły wartościowe „wołanie” o nieustającą potrzebę budowania, wzmacniania własnej tożsamości narodowej czy państwowej oraz identyfikację od najwcześniejszych przedziałów wiekowych z własnym narodem i państwem.

Kantowska koncepcja obywatelskości, zaprezentowana przez prorektora PWSZ prof. nadzw. dr hab. Jakuba Bartoszewskiego, stanowiła próbę pokazania uczestnikom konferencji spojrzenia niemieckiego filozofa oświeceniowego Immanuela Kanta na problematykę obywatelskości. W kształtowaniu postaw obywatelskich istotne znaczenie zajmuje środowisko lokalne. Metodzie organizowania społeczności lokalnej swoje wystąpienie poświęcił Kierownik Katedry Pedagogiki i Pracy Socjalnej mgr Artur Cygan. Priorytetem w tej metodzie jest ustawiczne aktywizowanie wspólnoty lokalnej, co stanowi przyczynek do budowania właściwych relacji społecznych. Aby mówić o społeczeństwie obywatelskim należy rozpoczynać i realizować edukację obywatelską już od wczesnego dzieciństwa. Psychika małego dziecka jest bardzo plastyczna, a zatem to właśnie edukacja przedszkolna tworzy wiele możliwości do rozwoju i kształtowania postaw obywatelskich.

Zwróciła na to to uwagę dyrektor Niepublicznego Przedszkola im. Marii Konopnickiej mgr Maria Dobosz. Poprzez preorientację zawodową w przedszkolu stanowiącą ogół działań o charakterze wychowawczym podejmowanych przez nauczycieli z pomocą rodziców ukierunkowujemy i zbliżamy dzieci do środowiska pracy. Uczciwa praca, profesjonalna umiejętności związane z jej wykonywaniem oraz właściwe kompetencje społeczne kształtowane już w dzieciństwie są między innymi jednym z wyznaczników postawy obywatelskiej.

Problematykę patriotyzmu w pracy z dziećmi przedszkolnymi kontynuowała również nauczycielka Publicznego Przedszkola w Warcie mgr Justyna Jacińska. W oparciu o prowadzone rozmowy z dziećmi zaprezentowała ciekawy materiał empiryczny dotyczący postrzegania przez nie własnej Ojczyzny. Projekt edukacyjny „Polak Przedszkolak” tworzy nieograniczone szanse przedszkolakom do budowania przynależności oraz tożsamości lokalnej i narodowej. Z kolei Kierownik Zakładu Edukacji i Pomocy Społecznej mgr Marcin Olejniczak zwrócił uwagę słuchaczy na problematykę mobilności medialnej oraz zmiany w przestrzeni edukacyjnej co nie pozostaje do końca obojętne kształtowaniu obywatelskości. Zagadnieniu środowiska przyrodniczego w kształtowaniu postaw i rozwijaniu zainteresowań światem wśród przedszkolaków poświęciła swoje wystąpienie dr Marianna Styczyńska. Dzieci w tym wieku cechuje ciekawość poznawcza, naturalna potrzeba poznawania naturalnego środowiska, wrażliwość i chęć niesienia pomocy czy tez dążenie do współdziałania. Te walory należne dzieciom można wykorzystać w kształtowaniu postaw prospołecznych i proekologicznych, aby w przyszłości były one świadomymi organizatorami i uczestnikami  życia społecznego. Otoczenie przyrodnicze jest dla dziecka naturalnym miejscem zabaw i kontaktu z naturą. Żywa edukacja sprawia, że dzieci zaczynają rozwijać różne zależności, harmonię a przez to stają się częścią przyrody. Wśród prelegentów nie zabrakło również przedstawicieli studentów. Studentka III roku Pedagogiki Kamila Kubiaczyk w sposób refleksyjny wprowadziła zebranych na konferencji w problematykę wartości. Jakże wyznaczników budowania obywatelskości w społeczeństwie. Pedagogikę Janusza Korczaka stanowiącą „katechizm” postaw obywatelskich i wychowaniu przez miłość przedstawili członkowie Studenckiego Koła Młodych Pedagogów Beata Hyża i Sebastian Skiba. Kontynuacją prezentowanych praw było zaprezentowane przez studentkę I roku Pedagogiki prawo dziecka do tożsamości narodowej. Studentka zwróciła uwagę na więzi międzypokoleniowe jakże istotne w stawaniu się sobą oraz nieprzemijaniu w przemijaniu. O edukacji do kochania (Ojczyzny) w synergii wolności i powinności mówiła studenta III roku Pedagogiki Karolina Kozłowicz. Wychowanie patriotyczne określiła jako świadome i celowe oddziaływanie na dzieci i młodzież z zamiarem kształtowania u nich postawy opartej na przywiązaniu i miłości do ojczystego kraju, solidarności z własnym narodem oraz działaniem na rzecz wspólnego dobra. W obradach sekcji wystąpiła również dyrektor Ośrodka Doskonalenia i Kształcenia Ustawicznego „Partner”  w Gliwicach mgr Mirela Cecylia Nawrot. Zaprezentowała wykorzystanie autorskiego programu wychowania w przedszkolu „Optymistyczne Przedszkole” w kształtowaniu postaw obywatelskich wśród dzieci przedszkolnych. Przedstawiła również ciekawy materiał empiryczny dotyczący podjętej problematyki.    

W podsumowaniu Konferencji zwrócono uwagę na potrzebę edukacji obywatelskiej począwszy od najwcześniejszych przedziałów wiekowych, intensyfikację działań z tego zakresu oraz odbudowywanie autorytetów moralnych.
Oprac. dr Marianna Styczyńska


















 
      

Kalendarium

 
Logotyp 1Logotyp 2BIPSERMO
 
facebook
studia podyplomowe
Bezpieczeństwo i systemy ochrony Bezpieczeństwo wewnętrzneBudownictwoDietetyka EnergetykaFilologiaFilologia II stopieńFinanse i rachunkowośćFizjoterapia InformatykaInżynieria środowiskaJęzyki Obce w Mediach i Biznesie KosmetologiaMechanika i budowa maszyn LogistykaPedagogikaPielęgniarstwo Praca socjalnaWychowanie fizyczne ZarządzanieZarządzanie i inżynieria produkcjiZdrowie publiczne
kierunki